Guide til baneledere ved H-båds stævner

Denne guide er lavet til dommere ved H-båds stævner for at give banelederne et indtryk af hvordan H-båds sejlerne ønsker at sejladserne skal forløbe. Guiden skal kun opfattes som inspiration eller hjælp til at sikre at alle får en god oplevelser ved stævnerne.

H-båds klubbens holdning er at det skal være fair sejladser og at reglerne skal overholdes. Derfor er det ønskeligt at der er jury-både ved mærkerne og at dommerne i det hele taget er opmærksomme på overtrædelser under sejladserne.

Startlinien

Startlinien ønskes så vidt muligt udlagt med 5-10° læ fordel, for at sikre at bådene ikke klumper sig sammen til luv.

Starter

Der bør ikke startes i ingen eller næsten ingen vind, f.eks. under 2 m/s.

Ved gentagne tyvstarter er det helt ok at bruge det sorte flag.

Ved omstart pga. massetyvstart ved sort flag bør det ikke kun være 1-2 både der diskvalificeres, så hellere afbryde starten.

Hellere omstart ved vindspring midt i startproceduren end at gennemføre en unfair sejlads.

Under sejlads

I H-båds klubben ønsker vi at sejle op-ned sejladser, hvilket betyder at ved vindspring bør banen flyttes. Kan dette ikke lade sig gøre og bør sejladsen skydes af. Halvvinds baner eller det der ligner halvvindsbaner er på ingen måde ønskelig.

Forsvinder vinden under en sejlads i mere end 5-10 minutter bør sejladsen afbrydes og specielt hvis vinden efterfølgende f.eks. kommer fra modsat retning.